Stibbe arbeidsmarktcommunicatie

Uitdaging

De vijf grotere advocatenkantoren vissen allemaal in dezelfde vijver. Hoe zorg je dat je de aandacht krijgt van de beste rechtenstudenten? Je kunt deze topstudenten werven bij de universiteitspoort, maar de kans bestaat dat je dan achter het net vist. Stibbe wil eerder, relevanter en effectiever aanwezig zijn in het leven van haar toekomstige advocaten en notarissen. Aan Clockwork de uitdaging om een kritisch hoog opgeleide doelgroep te bereiken, te overtuigen én te activeren.

Oplossing

Je kunt studenten vertellen waarom zij voor Stibbe moeten kiezen. Maar een goede student bepaalt dit natuurlijk zelf. Clockwork heeft een campagne en website ontwikkeld, waar studenten kunnen zien waarom anderen voor Stibbe hebben gekozen. Ze worden uitgenodigd om zelf een kijkje te komen nemen. Centraal in de uitwerking staat eenvoud, het vertellen van een persoonlijk en direct verhaal en de klik tussen kantoor en jurist.

Bij Stibbe gelooft men in ‘de klik’, die is er of die is er niet. Als de klik er is, betekent dit zoveel meer dan een brief of cv. Dit laten we zien door verschillende Stibbe medewerkers, van junior tot partner aan het woord te laten. Geen reclamespots maar echte verhalen van echte mensen. We hebben de deuren van Stibbe letterlijk opengezet door alles vast te leggen. Via werkenbijstibbe.nl en diverse media werden deze verhalen gedeeld en studenten uitgenodigd om het zelf te komen ervaren. Op die manier kunnen zij hun eigen beeld vormen en bepalen of Stibbe ook bij hen past. Zo komen de juiste kandidaten boven drijven.

Dit is een geheel nieuwe aanpak voor de juridische wereld. Daarom startten we met een statement: De Manifestfilm, waarin de nieuwe visie en aanpak werd geïntroduceerd. Een statement, gericht aan alle rechtenstudenten met de open uitnodiging om kennis te maken. Immers, alleen als je elkaar echt leert kennen kun je ontdekken of de klik er is.

Resultaat

Deze manier van campagne voeren en het verhaal zorgden voor de nodige opschudding in de juridische wereld. De aanpak zorgde voor meer bezoekers tijdens evenementen, meer volgers op Facebook en de bereidheid van studenten om kennis te maken is sterk gegroeid. Daar doen we het voor!

In december 2014 heeft Stibbe de Gouden Muis gewonnen, een prijs die het juristenmagazine Mr., jaarlijks uitreikt aan het kantoor met beste recruitmentwebsite. De website werkenbijstibbe.nl werd geprezen voor zijn intrigerende minimalisme, originaliteit en de naadloze aansluiting op de identiteit en campagne van het kantoor.

In maart 2015 wist Stibbe maar liefst twee awards in de wacht te slepen tijdens de NJC Awards: de award voor beste Recruitmentsite en voor Employer Branding!